Udgivet i Artikler

55850292 - Hvem ringer fra dette nummer?

Af Diamantbryllup.dk

Kender du det: Telefonen ringer, displayet viser et ukendt nummer - 55850292 - og tankerne flyver straks mod spam, svindel og sælgere? Du er ikke alene. Vi modtager hver uge mails fra læsere, der nervøst spørger: “Er det her et nummer, jeg tør tage?

I denne artikel afslører vi, hvem der faktisk gemmer sig bag 55850292, hvorfor de ringer, og hvordan du bør reagere for at beskytte både kort og konto. Hæng på et øjeblik, så slipper du for gætterier - og får ro i maven næste gang telefonen vibrerer.

Hvem ringer fra 55850292?

55850292 er et officielt nummer fra Danske Banks kortafdeling og sikkerhedsteam. Bliver du ringet op - eller modtager du en SMS - skyldes det som regel, at banken har registreret muligt misbrug af dit Visa/Dankort.

  • Formål: At bekræfte mistænkelige transaktioner, spærre kortet og igangsætte udstedelse af et nyt.
  • Kontakttype: Opkaldet kan være automatisk (tast 1 for at bekræfte, 2 for at afvise) eller fra en medarbejder.
  • Døgnåbent: Nummeret er tilknyttet bankens 24/7-kortspærring, så du kan blive kontaktet - eller selv ringe - når som helst.
  • Ikke salg eller spam: Brugervurderinger på diverse “hvem-ringer”-tjenester beskriver 55850292 som “sikkert” og “godt”.
Hurtige faktaDetalje
Hvem ejer nummeret?Danske Banks kortafdeling / sikkerhedsteam
Typisk indholdBekræftelse af transaktioner, spærring af kort, udstedelse af nyt kort
ÅbningstidAlle dage, 24/7
Brugernes vurderingOvervejende positive - stemplet som legitimt

Du kan med andre ord have tillid til opkald eller SMS’er fra 55850292 - men husk altid de basale sikkerhedsregler: Banken vil aldrig bede dig oplyse PIN-kode, MitID-koder eller hele kortnumre over telefonen.

Sådan forholder du dig, hvis 55850292 kontakter dig

Bliver du ringet op eller modtager du en SMS fra 55850292, er det som udgangspunkt Danske Banks kortsikkerhed, der vil sikre dig imod misbrug. Sådan håndterer du henvendelsen bedst muligt:

  1. Tag det roligt og lyt/læs beskeden
    Nummeret benyttes til kritiske sikkerhedsopkald; de beder typisk kun om at bekræfte mistænkelige transaktioner eller om, at de må spærrer dit kort.
  2. Oplys aldrig hemmelige koder
    Uanset hvem der ringer, del aldrig:
    • PIN-koder
    • MitID-koder eller engangskoder
    • Hele kortnummeret inkl. udløbsdato og CVC
    Banken har allerede de oplysninger, de behøver.
  3. Er du i tvivl? Afbryd høfligt - og ring selv op
    Læg på og ring straks til:
    • Danske Banks hovednummer: 70 12 34 56*
    • Nummeret på bagsiden af dit kort (hurtigste genvej til kortspærring)
    Bekræft, at det virkelig var banken, der kontaktede dig.
  4. Mistanke om misbrug - handl med det samme
    1. Spær kortet i mobil-/netbank eller via 70 20 70 20*
    2. Overvåg dine kontobevægelser (uautoriserede posteringer anmeldes straks)
    3. Politianmeld uretmæssige transaktioner (kræves ofte for at få pengene retur)
  5. Ekstra tryghed for seniorer & pårørende
    • Gem 55850292 i telefonen som “Danske Bank Kort”
    • Notér bankens hovednummer på køleskabet eller i en kontaktbog
    • Tal igennem, hvad man må - og ikke må - oplyse i telefonen

*Telefonnumre er angivet som service-eksempler. Tjek altid den seneste information på danskebank.dk eller bagsiden af dit betalingskort.